22 juni, Split – Seget Vranjica

De keizer had een paleis, ik heb een park. En wat is het fijn fietsen door het park in de schaduw. Maar zo mooi blijft het niet. We rijden een aantal kilometers door buitenwijken en langs industrieterreinen voor we Split echt uit zijn.

We rijden verder langs de kust. Op de smalle kiezelstrandjes is het druk. Iedereen heeft een vrije dag. Vandaag wordt het begin van de Kroatische antifascistische verzetsbeweging in de Tweede Wereldoorlog herdacht. Dat is een nationale feestdag. Voor ons is het feest dat er geen vrachtverkeer is.

Het zijn mooie dorpjes waar we doorheen rijden. Er staat een kerktoren met een rood puntdakje, een strandje met wat restaurantjes en heel veel verkeersdrempels. Dat stuitert flink op mijn beurse billen. Die zijn niet optimaal nadat ik in Dubrovnik een uitglijer gemaakt heb.

We rijden de brug over om te lunchen in Trogir. Volgens de routeomschrijving zou je hier een halve dag kunnen blijven om alles te zien. Daar vinden we het echt veel te warm voor. We houden het bij klein rondje door het oude centrum en een bord risotto.

Het is fijn rijden langs het strand. Het is hartstikke warm, maar er is een windje. En dan is er het laatste stukje, er is geen weg meer maar alleen een smal onverhard steil paadje naar het volgende dorp.

Ons hotel ligt aan het water. Natuurlijk gaan we ook nog even zwemmen.












































































