21 juni, Split
Toen Keizer Diocletianus, als enige Romeinse keizer ooit, met pensioen wilde gaan liet hij een paleis bouwen. Het werd een optrekje van 38.000 m2, met plaats voor ruim 1000 slaven en evenzoveel militaire ondersteuning. Het voorplein, het Peristyle, werd gedecoreerd met 12, toen al eeuwenoude, sfinxen die hij had meegebracht uit Egypte. Er is er nog een over.

Volgens de overlevering sloeg hij hier na zijn pensioen aan het tuinieren. In de eeuwen na zijn dood werd het paleis een toevluchtsoord voor burgers uit Salona bij aanvallen van Slavische stammen. Langzaamaan werd het paleis een ommuurde stad. En dat is het nog steeds.

Mooi verhaal is het mausoleum voor Diocletianus, dit was 17 eeuwen geleden deel van zijn pensioenvoorziening. Het bestaat nog steeds. Alleen is het nu deel van de St. Domniuskathedraal. En dat had Diocletianus, aanjager van de christenvervolgingen, en degene die bisschop Domnius heeft laten vermoorden, vast nooit bedacht.

Dit bejaardenhuis voor Diocletianus is nu een mooie binnenstad. Het is wat rommeliger dan Dubrovnik. Dat is na een aardbeving eind 17e eeuw herbouwd, daarmee is de stijl behoorlijk eenduidig. Split is het wat minder gepolijst en spreekt ons meer aan.

We hebben een heerlijk dagje stad gehad met mooie straatjes, oude tempels en koele kelders. Ook hier in Split is Game of Thrones opgenomen, met uitleg achteraf herkenden we het.

En voor wie zich verbaast over de sprong van Dubrovnik naar Split, we hebben gisteren wat eilanden overgeslagen en een directe boot naar Split genomen. Zo blijven we, met deze onverwachte warmte, toch een beetje op schema.
