Het valt met bakken uit de lucht als we vertrekken. De aangekondigde buien zijn gisteren niet gevallen, maar hebben vandaag afgewacht. De weersverwachting is beroerd, maar we zien wel. We fietsen door het park. We hebben de keuze de plassen in het midden of de brandnetels langs de kant. Langzaamaan wordt het droog. Af en toe zien we zelfs een voorzichtig zonnetje. Het is rustig op deze zaterdagochtend. Alleen wat mensen laten hun hond uit. 
Het is een lekker fietsdagje. Het landschap is mooi, het glooit en er is een voorzichtig zonnetje. We komen langs wat kastelen. We lunchen in een speeltuintje. Alles heel relaxt.
Eindpunt van vandaag is Hildesheim. Als we de stad in fietsen zoeken we een supermarkt. De straten waar we door komen zijn triest en lelijk. De Nettorama is ook al geen feest. Dan fietsen we de Marktplatz op. Wat een verrassing! Aan alle kanten middeleeuwse panden, zo gaaf. We stoppen om wat te drinken. Als we rondkijken zien we de toelichtingen. Het plein was volledig verwoest in de oorlog en is in de jaren ‘80 herbouwd.
Het toetje van vandaag is de camping. Die ligt op de bult naast de stad. We trappen in een rechte lijn het hoogteverschil van 150 meter weg. Bij de entree van de camping is een afgesloten poort. Het ziet er uitgestorven uit. We hebben gemaild en er is plaats. Dat is fijn te weten want de volgende camping ligt op 40 kilometer. Dan zoemt de poort open en kunnen we naar binnen bij de camping Familien-Sport-Bund. Het is een mooi terrein met een groot zwembad. Het is goed dat we tevoren even op internet gekeken hebben, anders zouden we wel heel verbaasd geweest zijn door de blote mensen bij de receptie.








We trappen mooi op tijd af. In de zon is het al warm. De eerste stop is een klein pontje over de Havel. We staan er met zijn vieren op. De dame naast ons begint te kletsen over haar zoon die in Nederland werkt en het daar veel relaxter vindt dan werken hier. 



Langs de Reichstag en de Brandenburger Tor rijden we in een rechte streep de stad uit. 10 kilometer langs de Bismarckstrasse met veel stoplichten en een fietsstrook. Aan het eind buigen we af. Aan onze rechterhand ligt een meer. Hier begint de weg wat te glooien. Dit is de plek waar Berlijnse wielrenners hun hellingen rijden. We sluiten ons bij hen aan. Ik heb gisteren wat overbodige bagage bij DHL afgegeven, dat maakt het fietsen soepeler.
Het is een mooi traject naar Potzdam. Het is wel duidelijk waarom de diverse keizers hier hun zomeroptrekje hadden. Wij stoppen voor koffie en een appeltaartje. Zó’n lekker taartje dat ik niet de enige ben die dat laatste hapje wil. Ik mis de wesp die mee eet, hij mist mij niet en steekt in mijn tong. Wat een feest. De rest van de dag fiets ik met mijn tong op mijn schoenen.





De kanoër kijkt ons verschrikt aan, gaan jullie 80 kilometer fietsen met déze hitte? Ja, dat gaan we doen en we vertrekken op tijd. Vandaag laten we de Hanzeroute links liggen, we stappen over op de Usedom-Berlin route. Deze is echt anders dan de Hanzeroute. Waar de samensteller van de Hanzeroute niet veel op lijkt te hebben met fietspaden en er grote stukken onverhard in gooit, fietsen we vandaag vooral over goede fietspaden. Her en der staan bordjes dat het pad is aangelegd met Europese subsidie. Het lijkt me een goede besteding, kom maar door met de poen.
Het eerste stuk fietsen we langs de Unterückersee. De eerste mensen installeren zich met hun handdoekje. We rijden door, het is nog niet heel warm. Dan rijden we het bos in, schaduw en een paar graden koeler. Het trapt heerlijk. Er staat een bord dat een omleiding aan geeft. Het is even zoeken wat bedoeld wordt, dan rijden we verder. Regelmatig komen ons fietsers tegemoet, de meesten met bepakking. Blijkbaar zijn er genoeg om een kerk voor te openen. Of zou het speciaal voor onze Santos zijn?
Bij alle meren waar we langs komen vandaag is het druk. We vragen ons af of we een camping kunnen vinden. Bij twee campings hebben we al bot gevangen. De kanoër van vanochtend adviseerde ons te kijken bij Wasserwanderrastpflatzen. We vinden er een op 20 kilometer. We bellen. We hoeven ons geen zorgen te maken, zeggen ze, plaats genoeg. Dat is mooi, dan gaan we eerst op ons gemak lunchen.
We hebben ons juist geinstalleerd voor onze siesta, languit in het park, als een dame naar ons toe komt. Ze vraagt ons of we wat kunnen opschuiven, want zij hadden deze plek gedacht voor een familiefeestje. We verplaatsen ons en bekijken hoe de auto uitgeladen wordt. Er komt een ladder om de slingers op te hangen en er zijn dozen vol feestspullen. Het blijkt een Einschulungsparty te worden, een feestje dat hun kind maandag naar de basisschool gaat.








Tegenover ons staan drie fietsers. Ze zien eruit als bikers. Zo ziet ook hun fiets eruit, met een wijd stuur en alles breed bepakt. De reden dat ze fietsen en niet brommen zit achterop de fiets, een klein blond fluffy keffertje in een rieten mandje. Een van de drie heeft het moeilijk. We zien zijn tent schudden en rommelen en steeds maar weer horen we Verdammt en Scheise. Theater bij het ontbijt.

